Gyakorlati tanácsok, fejlesztési ötletek a nyárra, egészen szeptemberig (sorozat)

  1. Az első lépés

A honlapomon évekkel ezelőtt csokorba szedtem, hogy mik a gördülékeny iskolakezdés kritériumai, melyek azok az alapképességek, melyek megléte biztosítja a gondtalan iskolakezdést, az örömteli írás- és olvasástanulást. ITT

Az óvodai évek alatt a szakemberek a legtöbb esetben jól felkészítik a gyermeket az iskolára, megerősítik a képességeiket és korrekciót alkalmaznak ott, ahol szükséges. Ha mégis szeretnénk hozzátenni ehhez az alaphoz, akkor a legjobb helyen járunk: blogbejegyzéseimmel igyekszem olyan ötleteket és gyakorlati tanácsokat megosztani, melyek alkalmazásával megsegíthetjük a szeptemberi iskolakezdést. Ezek legtöbbje irányított játék, hiszen azzal többet fejlődik a gyermek, mint a feladatlapokkal. Minden játék fejleszt, teljesen mindegy, hogy labdázunk, mászókázunk, gyöngyöt fűzünk vagy legózunk. Alkalmanként persze feladatlapot is tehetünk a gyerek elébe, ha az célzottan valamilyen részképességet fejleszt.

A kritériumokat az előbb említett „csokor” sorrendiségében vettem elő, így az első és talán legfontosabb, hogy ép érzékszervekkel rendelkezzen az iskolát kezdő kisdiák. Az óvodában van ezirányú szűrés, de érdemes odafigyelni szülőként is és orvoshoz menni, ha kételkednénk. Amennyiben biztosan jól lát, jól hall és jól ejti a hangokat, akkor további finomítást végezhetünk.

Látáshoz köthető gyakorlatok:

Látom, amit Te nem látsz! (vizuális észlelés, azonosság, különbözőség észlelése) 
Ehhez a játékhoz én egy lencse nélküli szemüvegkeretet használok; nagyon szeretik a gyerekek. Amikor felveszik, akkor elmondják a játék címében is szereplő mondókát:
„Én látom, amit Te nem látsz. Amit én látok, az…. (kerek, szürke, 3 van belőle, puha stb.)”
Egyszerre csak egy tulajdonsággal fejezik be a mondatot és abba az irányba néznek, amerre a tárgyat látják. A többiek (vagy a szülő) sorolja azokat a tárgyakat, amelyen az adott tulajdonsággal bírnak és szerencsés esetben el is találja azt… 😊 Ezután csere következik.

Kövesd a lámpa fényét! (szemfixációs gyakorlat) 
Szükséges eszközök: 1 vagy 2 db elemlámpa, esetleg mobiltelefon lámpája
Keressünk egy teljesen sötét helységet a lakásban és játsszuk azt, hogy egyik lámpa fénye kergeti a másikat. Ha megszokta a szemünk az imbolygó fénycsóvát, akkor kapcsoljuk le az egyiket és rajzoljunk lassan valamit a falra (mennyezetre). A másikunk próbálja kitalálni, hogy mit rajzoltunk.

Jó éjszakát! – Jó reggelt! (emlékezet- és vizuális észlelés fejlesztése) 
Keressünk a lakásban kb. 10 apró tárgyat! Tegyük ki őket az asztalra és hagyjuk egy kis ideig a gyereket, hogy megvizsgálja ezeket. Majd azt mondjuk: Jó éjszakát! – erre Ő becsukja a szemét, mi pedig egy tárgyat elveszünk. Jó reggelt!-re kinyitja és megállapítja, hogy melyik hiányzik.

A fenti játékok nem csak a képességfejlesztésben hasznosak, hanem az érzelmi intelligencia fejlesztésében is, hiszen a szülővel töltött idő és a felhőtlen játék együtt csodákra képes! Emellett persze a szabálykövetés, a mintaadás sem elhanyagolandó.
Ha ennél is többet szeretne tenni szülőként, akkor ismerkedjen meg az augusztusi hónapra íródott 30 napos programommal, mely hasonló együtt játszható játékok és kerettörténetek felhasználásával juttatja el a gyereket az iskolakapuig. A foglalkoztatóba, mely nem feladatmegoldó könyv, itt tekinthet bele: Iskolára hangoló

Ahogyan József Attila mondta: „A tanulás ne lecke legyen a gyermeknek, hanem szívdobogtató élmény!”

A sorozat 2. része itt: Hallási differenciálás

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Csatlakozzon a levelezési listánkhoz, hogy megkapja a legfrissebb híreinket.

Köszönjük, sikeresen feliratkozott hírlevelünkre!

Pin It on Pinterest

Share This