Korrekció=Eltérés
Korrekcióval rendezzük a különböző funkciózavarokat, elmaradásokat, a különböző problémákat (viselkedési, teljesítményi, stb.)
A korrekciós fejlesztés célja: támaszt nyújtani a részképesség gyengeséggel küzdő gyerekek részére, egyéni fejlesztőfoglalkozások keretében, az iskolai tanulási zavarok megelőzése érdekében.
A részképességzavarok időben való észlelése és kezelése megakadályozza, hogy a gyermek nehézségei felhalmozódjanak az idő során. Így itt is -mint az élet más területén- a prevencióra (megelőzésre) kell helyezni a fő hangsúlyt!
A társadalomban megmutatkozó problémák, a közoktatás jelenlegi szervezeti kereteinek működési zavarai egyrészt a prevenció fontosságát támasztják alá, másrészt arra hívják fel a figyelmet, hogy a gyermekek egy része olyan kudarcokat él át a nevelési-oktatási intézményekben, amelyek okairól a felnőtt környezetnek rendszerint nincs tudomása. Ezek a kudarcok az évek folyamán sokszorozódhatnak és akadályává lehetnek annak, hogy az érintett gyermekek kiegyensúlyozott, életszerető felnőttekké váljanak.
Mindebből következik, hogy a napi pedagógiai gyakorlatban egyre nagyobb hangsúlyt kap már az óvodás életkorban megvalósuló differenciált bánásmód és fejlesztés, illetve az iskolában az átlagtól eltérő, viselkedési és/vagy teljesítmény problémákkal küszködő gyermekek korrektív ellátása, fejlesztése.
Az iskolai gyakorlatban jelenlévő hagyományos korrepetálás és felzárkóztatás helyett egyre inkább a személyre szabott fejlesztő munka szükségessége fogalmazódott meg. A fejlesztő munka olyan pedagógiai tevékenységként is értelmezhető, amely a tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók fejlesztését, illetve a sérült funkciók javítását, az esetlegesen hiányzó funkciók pótlását szolgálja. Megelőzi vagy csökkenti azokat a tanulási nehézségeket, amelyek a lassúbb érés vagy környezeti okok miatt keletkeztek a gyermeknél. Megváltoztatja a motivációt, csökkenti a viselkedészavarokat, illetve megelőzi azokat a neurotikus tüneteket, amelyek az esetenként már elszenvedett sorozatos konfliktusok és frusztrációk miatt kialakulhattak. Az egyéni fejlesztés, a hatékonyabb differenciálás szükségességének felismerése, elméletének alakulása, formálódása teremtette meg azt az igényt, hogy ezen a területen is megkezdődjön a gyerekek speciális ellátása.
Ha már a csecsemő kortól az iskolás kor kezdetéig felfedezzük és kezeljük a problémás területeket,akkor az iskolás korra kiküszöböljük azokat és halmozódásaikat. (Az iskolai előkészítő menüpontban az iskolaérettség feltételeiről is bővebben írok.)Minél hamarabb észleljük a problémát, annál könnyebb eredményt elérnünk, és még a gyermeket sem éri sok kudarc.
Ha időben nem sikerült felfedezni a részképességzavart, akkor azt kezelni kell! Ez már nehezebb feladat, de nem lehetetlen! Ebben segítek gyermeknek és szülőnek egyaránt.
Egészséges fejlődésmenetű gyermekeknek is ajánlom a prevenciós foglalkozást, mert így a gyermekből a túlterheltség elkerülése mellett a lehető legtöbbet ki lehet hozzuk. Az irányított, céltudatosan felépített foglalkozások csak a gyermek előnyére szolgálnak.
(forrás: 2008. december 9-én a Kiskunfélegyházi Kistérségi Pedagógiai Szakszolgálati Konferencián elhangzottak)